© BARTOSZ BOBKOWSKI / Agencja Wyborcza.pl

Marek Edelman… i była miłość w getcie

Polska, 2019, 80 min

„Bywa jednak, że i zmarli interweniują. Nigdy dotąd nie zrobiłem filmu na zamówienie, ale wygląda na to, że wkrótce zrobię. Złożył je u mnie Marek Edelman, o czym się dowiedziałem już po jego śmierci. Ten niezwykły człowiek i wspaniały lekarz, którego wszyscy podziwiają, podyktował Pauli Sawickiej swoją ostatnią książkę »I była miłość w getcie«. Ale zarazem zgodził się, by Jolanta Dylewska, z którą współpracował niegdyś przy jej dokumencie »Kronika powstania w getcie warszawskim według Marka Edelmana«, nakręciła cały monolog będący podstawą książki. To będzie też baza przyszłego filmu, nad którym Dylewska – jako operator i reżyser części dokumentalnej – objęła pieczę.
Dowiedziałem się jednak czegoś jeszcze: że Marek, odchodząc, polecił mi wyreżyserowanie scen z aktorami, tytułowe historie miłosne. Te sceny Agnieszka Holland napisała już dla mnie. Markowi Edelmanowi się nie odmawia. Kiedy tylko skończy się praca nad ostateczną wersją »Wałęsy« – przystąpię do realizacji zobowiązania, od którego nie wolno się uchylić”.

A. Wajda, „Kino i reszta świata”, Wydawnictwo Znak, Kraków 2013

Opis

Realizowany od 2009 roku film dokumentalny Jolanty Dylewskiej i Andrzeja Wajdy to zapis rozmowy z Markiem Edelmanem, który opowiada o getcie warszawskim z nowej perspektywy – perspektywy doświadczania miłości i namiętności w tak intensywnych i tragicznych okolicznościach. Wypowiedzi Edelmana, jednego z przywódców powstania w getcie, uzupełniane są napisanymi przez Agnieszkę Holland scenkami fabularnymi, których reżyserii w 2013 roku podjął się Andrzej Wajda. W ten sposób na ekranie ożywają wspomnienia młodości, w których piekło łączyło się z pięknem.

Film dostępny na stronie: VOD.pl.

Przeczytaj książkę: Wydawnictwo Czarne.

Zdjęcia: BARTOSZ BOBKOWSKI / Agencja Wyborcza.pl

 

 

Informacje o filmie

Reżyseria
Jolanta Dylewska, Andrzej Wajda
Scenariusz
Jolanta Dylewska, Agnieszka Holland
Zdjęcia
Jakub Kijowski, Jolanta Dylewska
Scenografia
Anna Wunderlich, Marcin Aziukiewicz
Montaż
Izabela Pająk
Produkcja
Otter Films
Kontynuując przeglądanie tej strony, akceptujesz pliki Cookies. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się w naszej Polityce Prywatności.
Rozumiem