© Kadr z filmu / Studio Filmowe Perspektywa, Telewizja Polska

Panna Nikt

Polska, 1996, 98 min

„Interesuje mnie to, czego dzisiaj oczekują od życia bardzo młodzi ludzie. Moje pokolenie było niezadowolone z rzeczywistości 1945 roku. Każdy z nas w jakiś sposób próbował coś zrobić, żeby ją zmienić. To się udało, dlatego nie uważam mojego życia za zmarnowane. My chcieliśmy wyrwać się do wolnego świata. Dzisiaj żyjemy w wolnym świecie. Mimo że nie jesteśmy bogatym krajem, wszystkie pokusy zdążyły już do nas dotrzeć. Interesuje mnie, co dziś kusi młodych ludzi i jakie za tymi pokusami kryją się rozczarowania. Czy wystarczy im sukces materialny? Czy potrzebują czegoś więcej, a jeśli tak, to czego?"

„Każdy był małą dziewczynką, rozmowa z Katarzyną Bielas", 1995, za: A. Wajda. „O polityce, o sztuce, o sobie", oprac. M. Malatyńska, Prószyński i S-ka, Warszawa 2000, s. 150-151.

Opis

Panna Nikt to w twórczości Andrzeja Wajdy film wyjątkowy z kilku powodów. Adaptując głośną powieść Tomasza Tryzny, reżyser odszedł od tematyki historycznej i politycznej, a zamiast tego skupił się na dorastaniu trzech piętnastolatek. Połączenie tematyki współczesnej z młodzieżową było kolejną próbą poszukiwania nowego widza, z czym Wajda zmagał się po transformacji ustrojowej. Miał w tym pomóc scenariusz Radosława Piwowarskiego, specjalizującego się w opowieściach o młodych ludziach, a ponadto na planie pomagał Wajdzie 19-letni Wojciech Klata (grający Szlomę w Korczaku), który stawiał mosty między reżyserem a początkującymi aktorkami.

Końcowy efekt nie spotkał się jednak z ciepłym przyjęciem krytyki – ani z zadowoleniem samego Wajdy. Jego romantyczna wrażliwość nie do końca zgrała się z postmodernistycznym charakterem debiutu Tryzny. Panna Nikt stanowi jednak głos reżysera w sprawie zmian, jakie w latach 90. zachodziły w polskiej kulturze, coraz bardziej zapatrzonej w Zachód.

Informacje o filmie

Reżyseria
Andrzej Wajda
Scenariusz
Radosław Piwowarski wg powieści Tomka Tryzmy
Zdjęcia
Krzysztof Ptak
Muzyka
Andrzej Korzyński
Scenografia
Janusz Sosnowski
Kostiumy
Małgorzata Stefaniak
Producent
Polska, Studio Filmowe „Perspektywa”, Telewizja Polska
Kierownik produkcji
Barbara Pec-Ślesicka
Data premiery
25.10.1996
Nagrody
wyróżnienie specjalne jury za obiecującą rolę młodej aktorki dla Anny Wielguckiej na MFF w Berlinie, 1997; nagroda za reżyserię na MFF w Tróia, 1997

Obsada

Marysia Kawczak
Anna Wielgucka
Kasia Bogdańska
Anna Mucha
Ewa
Anna Powierza
Matka Marysi
Stanisława Celińska
Ojciec Marysi
Jan Janga-Tomaszewski
Kontynuując przeglądanie tej strony, akceptujesz pliki Cookies. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się w naszej Polityce Prywatności.
Rozumiem