© Kadr z filmu / Akson Studio

Wyrok na Franciszka Kłosa

Polska, 2000, 96 min

„Powieść Stanisława Rembeka pt.»Wyrok na Franciszka Kłosa« zaliczamy do arcydzieł polskiej literatury opowiadającej o ostatniej wojnie i hitlerowskiej okupacji. Jej miejsce widzę pomiędzy »Medalionami« Zofii Nałkowskiej i »Proszę państwa do gazu« Tadeusza Borowskiego, w towarzystwie »Wielkiego Tygodnia« Jerzego Andrzejewskiego i »Złotych okien« Adolfa Rudnickiego. Nic dziwnego, że przeniosłem tę wspaniałą opowieść na ekran.
Dlaczego tak późno?
»Wyrok na Franciszka Kłosa« był przedmiotem pożądania wielu z nas, filmowych reżyserów. Cóż z tego, cenzura PRL-u pilnie strzegła poglądu, że w Polsce nie było żadnych form kolaboracji z okupantem, a to właśnie jest tematem powieści Stanisława Rembeka. Ale nie temat był tu najważniejszy. Autorowi szło o rzecz znacznie większą, chciał przedstawić psychologię i motywację Judasza z Kariotu, który wydał Jezusa. Franciszek Kłos też nie jest pozbawiony argumentów na obronę swojego postępowania; choć wszyscy wkoło – żona i matka – odwracają się od zdrajcy, Kłos uważa siebie nadal za »Polaka i katolika«. Ten przejmujący do bólu obraz wart [jest] i dziś przypomnienia, gdyż jego wymowa jest silna i czysta jak ton antycznej tragedii”.

A. Wajda, „Do Czytelników", w: S. Rembek, „Wyrok na Franciszka Kłosa", Oficyna Wydawnicza „Agawa", Warszawa 2000.

Opis

Po odebraniu Oscara za całokształt twórczości Andrzej Wajda zrealizował swój najbardziej surowy w formie film. Adaptacja powieści Stanisława Rembeka opowiada o polskim policjancie w Generalnym Gubernatorstwie, który za współpracę z okupantem – wykonywanie hitlerowskich wyroków śmierci na żydowskich mieszkańcach miasteczka – zostaje przez Podziemie skazany na karę śmierci. Film pozornie pozbawiony jest estetyzacji – kamera młodego Bartosza Prokopowicza rejestruje życie małego miasteczka. Estetyka, która może kojarzyć się z Teatrem Telewizji, w rzeczywistości wynika jednak z inspiracji Dogmą 95, duńskim manifestem artystycznym postulującym oczyszczenie kina z ingerencji w zastaną rzeczywistość – tak by koncentrować uwagę widza tylko na historii i aktorstwie. Dzięki temu historia zdrady, wyrzutów sumienia, złamanej moralności i braku odkupienia, osadzona w kontekście historycznym, wybrzmiewa jako tragedia.

Film dostępny na TVP.VOD

Informacje o filmie

Reżyseria
Andrzej Wajda
Scenariusz
Andrzej Wajda i Zygmunt Malanowicz wg powieści Stanisława Rembeka
Zdjęcia
Bartosz Prokopowicz
Muzyka
Stanisław Radwan
Scenografia
Agnieszka Bartold, Halina Dobrowolska
Kostiumy
Małgorzata Stefaniak
Producent
Polska, Telewizja Polska, Akson Studio
Kierownik produkcji
Kamil Przełęcki
Data premiery
24.09.2000

Obsada

Franciszek Kłos
Mirosław Baka
Żona Kłosa
Grażyna Błęcka-Kolska
Matka Kłosa
Maja Komorowska
Tereska
Katarzyna Bosacka
Józio
Damian Walczak
Kontynuując przeglądanie tej strony, akceptujesz pliki Cookies. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się w naszej Polityce Prywatności.
Rozumiem