© Renata Pajchel / arch. Piotr Górkiewicz / Filmoteka Narodowa

Ziemia obiecana

Polska, 1975, 119 min

„Wydaje mi się, że ten szczególny konglomerat polsko-niemiecko-żydowski ówczesnej Łodzi jest ogromnie interesujący, uderza barwnością, różnorodnością obyczajową, rozmaitością typów i postaw. Ale myślę, że na ekranie – tu bardzo liczę na aktorów – zarysują się przede wszystkim wspaniałe, bogate charaktery; chciałbym, żeby widz interesował się bardziej ich działaniami niż narodowością. Wątki uboczne i postacie drugoplanowe »Ziemi obiecanej« w gruncie rzeczy stanowią rację bytu filmu, pozostaje mi tylko wybierać w tym bogactwie".

„Na planie »Ziemi obiecanej«, rozmowa z Wandą Wertenstein", 1974, za: „Wajda mówi o sobie", oprac. W. Wertenstein, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1991 [2000], s. 86-87.

Opis

Brawurowo zrealizowana adaptacja niemal zapomnianej powieści Władysława Reymonta, przedstawiająca na tle gwałtownie rozwijającej się Łodzi losy trzech przyjaciół: Niemca Maksa, Żyda Moryca i Polaka Karola. Bohaterowie decydują się założyć w mieście własną fabrykę włókienniczą, co jest nie w smak konkurencji.

Ten olśniewający plastycznie, narracyjnie i aktorsko film wygrywa we wszystkich rankingach na najlepszy film w historii polskiej kinematografii. Siła reżyserii Andrzeja Wajdy, zdolność do pomieszczenia w jednym filmie wielu wątków i ogromne bogactwo inscenizacyjne zasłużyły na najwyższe laury. Brakło tylko Oscara, bo choć film był faworytem, to na skutek absurdalnych oskarżeń o antysemityzm przegrał walkę o tę statuetkę.

Film dostępny na stronie WFDiF

Informacje o filmie

Reżyseria
Andrzej Wajda
Scenariusz
Andrzej Wajda wg powieści Władysława St. Reymonta
Zdjęcia
Witold Sobociński, Edward Kłosiński, Wacław Dybowski
Muzyka
Wojciech Kilar
Scenografia
Tadeusz Kosarewicz
Kostiumy
Barbara Ptak
Producent
Polska, Zespół FIlmowy „X”
Kierownik produkcji
Barbara Pec-Ślesicka
Data premiery
21.02.1975
Nagrody
Złote Lwy Gdańskie oraz nagroda za rolę męską dla Wojciecha Pszoniaka, za scenografię dla Tadeusza Kosarewicza oraz za muzykę dla Wojciecha Kilara na II FPFF w Gdańsku, 1975; Złote Grono, Syrenka Warszawska Klubu Krytyki Filmowej SDP i nagroda Koordynacyjnej Rady Artystycznej Kin Studyjnych na VII Lubuskim Lecie Filmowym w Łagowie, 1975; Złoty Medal na IX MFF w Moskwie, 1975; Złoty Hugo na MFF w Chicago, 1975; nagroda publiczności na Międzynarodowym Forum Filmowym w Lublinie, 1975; nagroda I stopnia Ministra Kultury i Sztuki dla Andrzeja Wajdy, 1975; nagroda pisma „Filmcritica”, 1975; II nagroda dziennikarzy na MFF w Brukseli, 1976; nagroda za scenografię na MFF Belgradu, 1976; nominacja do Oscara, 1976; Złoty Kłos na XXI MFF w Valladolid, 1976; główna nagroda na Przeglądzie Filmów Społeczno-Politycznych w Łodzi, 1977; I nagroda i nagroda za reżyserię na XVIII MFF w Kartagenie, 1978; I nagroda na festiwalu w Avellino, 1978; Złota Kaczka dla najlepszego filmu 50-lecia magazynu „Film”, 1997 i 2007; Diamentowe Lwy za najlepszą muzykę 40-lecia festiwalu na FPFF w Gdyni, 2015

Obsada

Karol Borowiecki
Daniel Olbrychski
Moryc Welt
Wojciech Pszoniak
Maks Baum
Andrzej Seweryn
Lucy Zuckerowa
Kalina Jędrusik
Anka
Anna Nehrebecka
Mada Muller
Bożena Dykiel
Herman Buchholz
Andrzej Szalawski
Grunspan
Stanisław Igar
Muller, ojciec Mady
Franciszek Pieczka
Trawiński
Andrzej Łapicki
Kontynuując przeglądanie tej strony, akceptujesz pliki Cookies. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się w naszej Polityce Prywatności.
Rozumiem