Krzysztof Ingarden

Krzysztof Ingarden (ur. 1957) – architekt i profesor nadzwyczajny, od 2017 dziekan Wydziału Architektury i Sztuk Pięknych Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego. Od roku 2002 Konsul Honorowy Japonii w Krakowie. Autor i współautor projektów budynków: Centrum Kongresowego w Krakowie (2007–2014), Małopolskiego Ogrodu Sztuki w Krakowie (2005–2012), Pawilonu „Wyspiański 2000” w Krakowie (2007), pawilonu wystawowego Polski na Expo 2005 w Aichi, Japonia (2005), Szkoły Języka Japońskiego przy Muzeum Manggha (2004), biblioteki Uniwersytetu Papieskiego w Krakowie (z Jackiem Ewým), budynku Ambasady RP w Tokio (2001).

Przyjaźń Wajdy z Ingardenem zaowocowała powstaniem trzech innowacyjnych architektonicznie budynków: Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha projektu Araty Isozakiego, Pawilonu Wyspiańskiego zaprojektowanego przez Krzysztofa Ingardena oraz najnowszej, powstałej w 2015 r. Galerii Europa-Daleki Wschód przy Muzeum Manggha.

Krzysztof Ingarden: „W 2012 roku zaproponowałem Andrzejowi, aby zrobić film na ten temat. Od początku pomysł mu się spodobał, myślał nad tytułem i koncepcją na ujęcie tematu. Jednak, jak długo skupiony był na filmie „Powidoki” – nie mogliśmy wystartować z realizacją. Zatem dopiero, gdy go skończył, mogliśmy zacząć pracę nad koncepcją filmu. Ja opracowałem scenariusz, a do współpracy przy realizacji zaprosiliśmy reżysera Jacka Lenczowskiego, który dobrze znał temat, bowiem już w 1995 roku zrealizował z Andrzejem Kotkowskim 50-minutowy film pt. „Bliska Japonia” o powstaniu Muzeum Manngha. Zdjęcia miał realizować Jan Ingarden, który właśnie kończył studia operatorskie w Katowicach. Zgodziliśmy się z Andrzejem, że film będzie oparty głównie na naszych rozmowach, a ilustrowany będzie zdjęciami pięciu zbudowanych obiektów oraz wypowiedziami osób związanych z powstaniem Mangghi i ze środowiska architektów. Zdjęcia rozpoczęliśmy 30 listopada 2015 roku. Andrzej był w doskonałym humorze, i zgodził się abyśmy na początek wybrali dwa obiekty na plan zdjęciowy – Galerię Europa – Daleki Wschód i Pawilon „Wyspiański 2000” i w nich przeprowadzili nasze rozmowy. Ostatni raz, na życzenie Andrzeja, spotkaliśmy się w lipcu 2016 roku w kościele Franciszkanów, gdzie opowiedział o wspomnieniach z młodości, o wrażeniu jakie zrobiły na nim polichromie i witraże Wyspiańskiego. Było to na 3 miesiące przed jego śmiercią. Film ten jest więc ostatnim dokumentem, w którym Andrzej Wajda wystąpił i opowiedział o swoich architektonicznych fascynacjach”.

Film „Idea jest najważniejsza” można obejrzeć pod tym linkiem.


Korespondencja:

Krzysztof Ingarden do Andrzeja Wajdy (16.IX.1987):

***

Krzysztof Ingarden do Andrzeja Wajdy (16.X.1987):

Andrzej Wajda

ul. Hałłego 14

Warszawa, 16 X 1987

Dziękuję za list. Rozumiem, że decyzja o wyborze architekta centrum japońskiego jest kwestią jeszcze odległą. Niezależnie od tego czy podczas pobytu w Japonii znalazłby Pan czas na spotkanie z architektem, A[rata]. Isozaki jest zainteresowany poznaniem Pana. Czy zgodzi się Pan, abym zaaranżował spotkanie [nieczytelne] w Tokio? Spotkanie takie da okazję poznania się dwóm znakomitym osobowościom twórczym, a także, jak sadze może pomóc w zdobywaniu funduszy na rzecz fundacji. Proszę o szybką odpowiedź.

Z wyrazami szacunku

Krzysztof Ingarden

***

Andrzej Wajda do Krzysztofa Ingardena (27.IX.1987):

***

Krzysztof Ingarden do Andrzeja Wajdy (4.I.1988):

Kontynuując przeglądanie tej strony, akceptujesz pliki Cookies. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się w naszej Polityce Prywatności.
Rozumiem